Extra opvang Oekraïense ontheemden

6 oktober 2023

Gisteren verscheen er in het Noord-Hollands Dagblad een artikel over de plannen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen in de buurt van de Verzetslaan. Deze plannen zijn eerder besproken in een besloten vergadering van de commissie Ruimte. Nu een deel van de geheimhouding rondom deze plannen is opgeheven, geven wij hier een reflectie op ons standpunt in de commissie.

Hoewel wij beslist voorstander zijn van de opvang van Oekraïense vluchtelingen en het goed is dat wij als gemeente binnen het regioverband onze verantwoordelijkheid nemen en we duidelijk zien dat het college zorgvuldig onderzoek heeft gedaan naar de locatie, maken wij ons ernstig zorgen over een aantal zaken rondom dit plan. En wel om de volgende drie redenen:

1. Allereerst zijn wij van mening dat het onverstandig is om een grote groep mensen behorende tot één doelgroep, bij elkaar te brengen en te laten wonen. Dit is niet bevorderlijk voor de integratie. Hoewel een deel van deze groep, wanneer de oorlog voorbij is, weer naar huis gaat, wil een ander deel hier vermoedelijk blijven. Wij vinden het belangrijk dat mensen, die wij in onze gemeente huisvesten gedurende hun verblijf volwaardig deel uitmaken van onze samenleving. Door mensen aan de rand van de stad te huisvesten, wordt integratie moeilijker.
  2. Ten tweede vinden we plaatsing van een groot cluster van waarschijnlijk flex-woningen niet verstandig. Binnen onze gemeente hebben we momenteel iets wat we de ‘Purmerendse bouw’ of ‘mix’ noemen. Dit betekent dat we bewust in elke wijk een variatie aanbrengen van (dure) koopwoningen, middel dure koop en sociale huurwoningen. Dit is een combinatie die in de meeste wijken van onze gemeente goed werkt. Dit plan gaat in de huidige vorm hiervan afwijken. En dat vinden wij niet wenselijk.
  3. Ten slotte vinden we het belangrijk dat het plan wordt gedragen door een ruime meerderheid van de inwoners van onze gemeente. Veel Oekraïense mensen zijn hier op een goede en welkome wijze opgevangen. Daar zijn wij trots op. Dit willen wij zo houden en we maken ons dan ook zorgen dat door hen zo geclusterd te huisvesten zij in de ogen van sommige mensen een status krijgen die wij niet willen dat zij die krijgen.

Het liefst zien wij een oplossing waarbij Oekraïense vluchtelingen verspreid in de stad worden opgevangen en waarbij er, wanneer er nieuw wordt gebouwd, naast flexwoningen voor hen, ook flexwoningen voor spoedzoekers komen. En dan in combinatie met permanente bouw zodat we een goede mix krijgen voor álle inwoners. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er naast woningen ook oog is voor de ons omringende natuur, zodat we een gezonde en groene leefomgeving behouden.

Wij zijn benieuwd naar uw (constructieve) reactie. Op racistische of discriminerende uitingen stellen wij geen prijs. Het persbericht van de gemeente Purmerend kunt u lezen via onderstaande link.