Inzet voor armoedebeleid

1 oktober 2023

In de raadsvergadering van 28 september stond de notitie “Herijking armoedebeleid” op de agenda. Met die notitie gaf het college inzicht in hoe zij armoede binnen onze gemeente willen bestrijden/voorkomen. Voor onze fractie is dit onderwerp een speerpunt en wij hebben ons hier dan ook flink voor ingezet . Zo is de door ons ingediende motie omtrent Menstruatiearmoede (met uitzondering van Forum van Democratie en PB21) door de gemeenteraad aangenomen!

Al in 2016 werden de minima-regelingen vereenvoudigd en ging het bij het armoedebeleid vooral om een preventieve aanpak, waarbij de leefwereld van inwoners centraal staat en het er om gaat mensen te helpen bij zelfredzaamheid. Het armoedebeleid is nu op een aantal punten aangepast.

Dat alle uitgangspunten van het beleid tot doel hebben de bestaanszekerheid van mensen te versterken, is op ons voorstel samen met Groen Links expliciet opgenomen in de beleidsnotitie. Nieuw is dat de gemeente niet meer voor doelgroepen werkt, maar er voor iedereen is die het financieel moeilijk heeft. Regelingen worden vereenvoudigd of verruimd. Zoals de internetvergoeding, het zwemdiploma, een huiswerkcomputer, de kind-regeling, de Meerdoen-regeling. Mede op ons initiatief wordt ook als uitgangspunt toegevoegd dat de gemeente via regelingen probeert om een armoedeval te voorkomen bij de overgang van uitkering naar werk en een stijging van inkomen. Een armoedeval is het verschijnsel dat iemand die gaat werken er in inkomen netto niet op vooruitgaat, of er zelfs op achteruitgaat. Dit komt onder andere doordat inkomensafhankelijke subsidies dan wegvallen, zoals huursubsidie, kwijtschelding van lokale belastingen en gemeentelijke inkomensondersteuning.

Bij het behandelen van het armoedebeleid nam de raad met onze volledige steun nog de volgende moties aan :
Hogere vrijstelling giften in bijstand
–  Identiteitsbewijs voor mensen met minimum inkomen
Al met al zijn wij tevreden met de door ons behaalde resultaten voor dit belangrijke onderwerp!